Ta wystawa może uratować życie!

Do 10 Listopada 2016

Ta wystawa może uratować życie. Niezwykła inicjatywa w Galerii Sudeckiej

Od soboty, 5 listopada, w Galerii Sudeckiej w Jeleniej Górze oglądać można wystawę prezentująca 10 objawów ostrzegawczych pierwotnych niedoborów odporności (PNO). To część ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-społecznej  „TAK dla odporności!”, która potrwa do końca roku. Jej celem jest zwiększenie społecznej świadomości na temat pierwotnych niedoborów odporności (PNO). Wystawa prezentująca 10 objawów ostrzegawczych PNO pojawia się w centrach handlowych największych polskich miast – w każdym z nich potrwa tydzień. W Galerii Sudeckiej będzie można ją oglądać do czwartku, 10 listopada.

Chociaż pierwotne niedobory odporności (PNO) wciąż określane są jako choroby rzadkie, szacuje się, że na świecie problem ten dotyka nawet 1 na 400 osób. PNO to grupa ponad 250 chorób o podłożu genetycznym, które polegają na niewłaściwym funkcjonowaniu niektórych elementów układu odpornościowego. W ich efekcie pacjenci o wiele częściej zapadają na ciężkie infekcje oraz cierpią z powodu wielu przewlekłych schorzeń, głównie dróg oddechowych. Największym problemem w Polsce jest wciąż niska świadomość istnienia PNO, a co za tym idzie, duża liczba niezdiagnozowanych pacjentów. Nieleczone niedobory odporności mogą prowadzić do poważnych przewlekłych powikłań, a nawet do śmierci chorego.

To możesz być Ty albo Twoje dziecko

Kampania „TAK dla odporności”, realizowana przez Stowarzyszenie na rzecz osób z niedoborami odporności „Immunoprotect” we współpracy z centrami handlowymi w całej Polsce ma na celu zwiększenie społecznej świadomości na temat PNO oraz uświadomienie jak ważna w przypadku tych rzadkich genetycznych schorzeń jest wczesna diagnostyka.

- W ramach kampanii chcemy postawić przede wszystkim na edukację, uwrażliwić na niepokojące sygnały, uświadomić ludziom, że ten temat może dotyczyć ich samych lub ich dzieci. Albo kogoś z bliskiego otoczenia, kto ciągle choruje. Kiedy infekcja goni infekcję, antybiotyki nie pomagają, a oddział szpitalny staje się drugim domem, może to oznaczać, że mamy do czynienia właśnie z niedoborami odporności – wyjaśnia Adrian Górecki, prezes stowarzyszenia „Immunoprotect”. 

Dlaczego właśnie centra handlowe? – Wierzymy, że dzięki wystawie edukacyjnej, zorganizowanej w szczególnie licznie odwiedzanych miejscach, jakimi są galerie handlowe, uda nam się wspólnie dotrzeć do wielu osób i przyczynić się do diagnozy kolejnych pacjentów. Wystawa składa się z kilkunastu przyjaznych, komiksowych grafik, które przykują uwagę zarówno najmłodszych, jak i nieco starszych odwiedzających centrum handlowe – dzięki temu będziemy mogli pokazać, na jakie sygnały powinni zwracać baczniejszą uwagę – przekonuje Górecki. Dzięki szybkiej diagnozie możliwe jest rozpoczęcie leczenia PNO, a przez to zmniejszenie częstości infekcji i podniesienie komfortu życia pacjenta. 

Świadomość istnienia objawów ostrzegawczych jest niezwykle ważna, zwłaszcza iż szacuje się, że w Polsce wciąż żyje około 2 tysięcy niezdiagnozowanych osób, a czas między pierwszymi objawami a diagnozą często wynosi nawet kilka lat. Celem kampanii jest zmiana tej sytuacji. Diagnoza PNO najczęściej następuje w dzieciństwie, ale objawów ostrzegawczych nie należy lekceważyć także w dorosłym życiu, bowiem niedobory odporności są schorzeniem, które – mimo iż ma podłoże genetyczne – może uaktywnić się dopiero na późniejszym etapie życia.

Co zatem powinno wzbudzić naszą czujność? – Sygnałem ostrzegawczym są zwykle ciężkie, nawracające zakażenia, które trudno się leczy, mimo stosowania antybiotyków. Jeśli po raz kolejny w ciągu roku chorujemy na zapalenie uszu, zatok, oskrzeli czy płuc, nie powinniśmy tego bagatelizować – wymienia dr hab. Sylwia Kołtan, immunolog z ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy.

Kampania „TAK dla odporności” potrwa do końca roku. W minionych tygodniach wystawa gościła już w Bielsku-Białej, Rzeszowie, Kędzierzynie-Koźlu, Rudzie Śląskiej i Gdańsku. Więcej informacji na temat kampanii oraz terminarz najbliższych wystaw dostępne są na stronie: www.immunoprotect.pl/kampania

*pola wymagane