Zapraszamy na Kino Konesera. To niszowe dzieła z niebanalną fabułą i inteligentnym humorem.
02.01.2023 Katedra
Reż. Denis Dobrovoda
Prod. Słowacja 2022, 90 min.
Dla jednych idealista wiedziony żarliwą wiarą, dla innych szaleniec i człowiek grzeszący pychą – 60 lat temu Justo Gallego Martínez rozpoczął wznoszenie katedry w hiszpańskim Mejorada del Campo. Bez uprawnień, projektu i wykształcenia budowlanego. Własnymi środkami i niemal wyłącznie za pomocą własnych rąk. Wielu trudno zrozumieć to przedsięwzięcie – zwłaszcza w wielokulturowym i sekularyzującym się świecie. Z udziałem archiwaliów i współczesnych obserwacji film rejestruje proces powstawania gigantycznej budowli. Co się stanie z niedokończoną katedrą po śmierci jej budowniczego?
09.01.2023 Bohater
Reż. Asghar Farhadi
Wyst. Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh, Sarina Farhadi
Prod. Iran/Francja 2021, 127 min.
Dwukrotny laureat Oscara (za „Rozstanie” i „Klienta”) Asghar Farhadi powraca do rodzinnego Iranu. Pokazywany w konkursie głównym festiwalu w Cannes „Bohater” to fascynujący dramat o mężczyźnie, który odbywa karę więzienia za długi. Podczas dwudniowej przepustki w ręce Rahima trafia torba z kosztownościami – mężczyzna staje przed dylematem, czy przywłaszczyć zgubę, spłacić wierzyciela i zapewnić sobie wolność, czy też postąpić zgodnie ze swoim sumieniem i odnaleźć właściciela.
Farhadi precyzyjnie tka wielowarstwową przypowieść o człowieku, który stara się postępować według reguł, lecz zamiast zrozumienia napotyka na swojej drodze niechęć i zazdrość. Reżyser zadaje również prowokacyjnie pytanie, jak bardzo ocena danego człowieka zależy od spojrzenia innych ludzi. Mocne, perfekcyjne dramaturgicznie kino moralnego niepokoju.
16.01.2023 Śubuk
Reż. Jacek Lusiński
Wyst. Malgorzata Gorol, Andrzej Seweryn, Marta Malikowska
Prod. Polska 2022, 112 min.
Rok 1989. Młoda dziewczyna, Maryśka zachodzi w ciążę ze starszym od niej milicjantem Darkiem. Mężczyzna nie chce dziecka i zmusza kobietę do aborcji. Mimo kiepskiej sytuacji materialnej i ambitnych planów życiowych Maryśka decyduje się urodzić, a Darek usuwa się z jej życia. Wkrótce potem na świat przychodzi jej syn, w którego wychowaniu wspiera ją starsza siostra, Marta. Bardzo szybko okazuje się, że chłopiec mocno różni się od rówieśników: jest dziwnie wycofany, zamknięty w sobie, a jedyne wypowiadane przez niego słowo to „śubuk”. Mijają kolejne lata, syn Maryśki zostaje wyrzucony z przedszkola, a po jakimś czasie pojawia się diagnoza lekarzy: chłopiec ma autyzm. Maryśka początkowo nie wie, jak odnaleźć się w tej sytuacji, a w Polsce lat 90. nikt nie rozumie tego zaburzenia. Kobieta ma przeciwko sobie również zawziętego sąsiada Feliksa, który – słysząc krzyki dziecka w mieszkaniu – donosi na policję, że ta znęca się nad synem. Maryśka jednak nie poddaje się i postanawia dowiedzieć się jak najwięcej o autyzmie oraz zrobić wszystko, aby jej syn mógł podjąć normalną edukację. Wie bowiem, że chłopiec jest ponadprzeciętnie inteligentny, ale wymaga więcej uwagi i cierpliwości od otoczenia. Rzucając wyzwanie służbie zdrowia i polskiemu systemowi oświaty, Maryśka odnajduje inne matki w podobnej sytuacji, ignorowane przez system. Od tej pory kobieta nie cofnie się przed niczym, aby osiągnąć swój cel oraz zapewnić swojemu synowi społeczną akceptację i zrozumienie.
23.01.2023 Lombard
Reż. Łukasz Kowalski
Prod. Polska 2022, 81 min.
Ulice szare, dzielnica biedna, a w tym wszystkim para kolorowych ptaków. Charakterna Jola i pomysłowy Wiesiek od lat prowadzą jeden z największych lombardów w Europie. Biznes, który niegdyś cieszył się sporym powodzeniem, dziś podupada. Bytomskie przedmieścia, dokąd przeniesiono magazyn, utrudniają dotarcie do klientów i przedsiębiorstwo bardzo szybko staje się nierentowne. Sytuacji nie ułatwiają rodzinne niesnaski, związek pary wisi na włosku. Wyprzedaże nie pomagają, ale Jola nie daje za wygraną i wpada na pewien pomysł. Czy coraz bardziej skonfliktowanej parze uda się uniknąć bankructwa i odbudować relację? Sprawdźcie, czy można odnaleźć miłość wśród sterty kabli.
30.01.2023 Pięć diabłów
Reż. Lea Mysius
Wyst. Adele Exarchopoulos, Swala Emati, Sally Drame
Prod. Francja 2022, 96 min.
Vicky to samotna dziewczynka mieszkająca w sennym, górskim miasteczku. Jest obdarzona osobliwym talentem: potrafi chwytać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które zbiera kolejno w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z Życia Adeli Adèle Exarchopoulos), która jest trenerką aqua aerobiku, a po pracy pływa w jeziorze pod czujnym okiem córki. Pewnego dnia w ich domu pojawia się siostra męża Joanne – tajemnicza Julia. Zaintrygowana tą niespodziewaną obecnością dziewczynka „kradnie” jej zapach i odtwarzając go, przenosi się w przeszłość kobiety. Zaczyna tym samym odkrywać zaskakujące sekrety i wskrzeszać historię, która wpłynęła na los jej rodziny. Najnowszy film Léi Mysius – reżyserki znakomitej Avy – to elektryzujące kino z pogranicza dramatu, thrillera i parapsychologicznego fantasy. A zarazem nieoczywista opowieść o pamięci, macierzyństwie, niespełnionych pragnieniach i życiu odłożonym na później. Oraz o wielkiej mocy filmowej fantazji, która magicznie splata ze sobą różne równoległe światy i czasoprzestrzenie.